Friday 23 January 2009

Innalillah...and another dose of Tepeng

The 2nd week of January, we received a call saying that Pak Long (belah Man) dah meninggal. Innalillah. Tapi kami x terkilan sangat sbb sempat jenguk dia masa nak pi Langkawi that day.

Mak abah balik Friday morning, kami bertolak Friday night lps ofis sbb bos baru ni takleh senang2 cuti. Bibik tinggal je kat umah since mak abah will be back that night, boleh la depa jenguk2. Kami pun balik jap jek, courtesy call. Sampai sana dh almost midnight. Terus hampar tilam ZZzzzz. Giler sejuk umah Wa aku ni. Kalah aircon, umah kat Bukit Gantang keliling bukit bukau pokok sesaja. Pagi esoknya, mandi lambat2 sket sbbnya umah ni pakai air bukit. Pergh...pukul 10 pagi siram pun rasa cam air dari freezer, siram jek rasa kebas satu badan. Kecebur kecebur siap hehehe.

Pagi2 sedih aku tgk Wa kemas katil Pak Long camni, as if dia still ada. Kopiah ngan serban dia slalu pakai pi solat masa dia sihat dulu. Ni la Wa atau bdk2 ni panggil Tok Wa. Kakak sulung mak Man.

Dah bekpes, sembang2 sumer, kami kuar pi Tepeng jap pekena rojak ngan cendol, acara wajib ni. Sambil2 carik susu Hannah yg x sempat beli mlm tadi.

Kata org yg sedap kat restoran B1smillah, tapi kami biasanya gi kedai yang ni...bismilah tu jadik landmark nak pegi sini. Ko nampak jek Bismilah, amek kiri, terus jek...kedai ni belah kanan. Jual rojak (pasembur) dan cendoi semata. Jgn dok gatai nak order teh tarik ya..nan ado.

Pas mkn kenyang2, hala ke Chgkt Lobak umah kakak Man. Ske ah suasana kat pekan Tepeng ni, gila tenang...klu lalu ptg2 kat tmn tasik lagi la rasa besh...time ni nampak cam tenang tapi hakikat dia, panas x hengat. Aku snap2 dr dalam keter masa Man drive..sambil2 pakai spek E-k1n hahaha...tetiba, motif ?

On the way nak balik dari umah kakak Man, kami melintas area K0lam Bukit Merah, nampak la projek train ekspress yg kecoh2 dulu tu. Depa tgh korek tasik. Gila kotor air kolam... terer gak kamera aku nih, time ni Man drive cam biasa and this is the only opening, lain2 sumer tutup dgn zink biru.

Ni plak gambar rumah tempat Man lahir, sumer ni dah jual dah...isk tiang ni, nyebok jek

Ni agak2 korang kenal tak ? Clue dia : Kamunt1ng. Haaa sure tau punyer...glamer woo ini tempat, saje je klu korang x tau. Sgt tidak Barisan Ra'yat tau !!

Yang 2 org kat belakang ni, happy manjang. Tgh fresh baru nak start travel balik KL. Layankan aje

Blom apa2 dah tergolek...dengan ini aku menyokong sepenuh jiwa raga langkah memaksarela rakyat sekelian memakai talipinggangkeledar sebanyak yg ada dalam keter. Kebuasan anak2 aku terkawal. Walopong peperangan menggunakan kaki terjadi jua namun masih dalam tahap tidak membimbangkan.

Ini kira tahap, tidor secara tidak ikhlas dan memberontak. Memang jauh beza ngan iklan dalam tv. Ibu dan anak senyum ikhlas ikat seatbelt. Yang ni, ibu dia senyum, anak dia korang tengoklah sendiri...memang konpem terikat sambil tangan pegang balang cekelat.

3 comments:

Hanum said...

santekk la tepeng.. rasa mcm nk settle down kat tepeng lak bila pencen nanti... hahah gua dah verangan nak fensenn...

edrina said...

aku pun suka pekan tepeng..oh..bukit merah itu kg bapak aku tu hiks..

hahaha lawak la adan ketidoran tu hahah

PerantauSepi1306 said...

from tepen with luv aaa zie.. hmm kocik2 dulu temat tu la aku selalu tunggu bas nak balik umah tok aku kat selama... dan tepen jugak tempat aku ronda ngan geng gereksss... nostalgia sungguh..

la ni akak aku ganti dok kat tepeng ;D so leh la aku layansss nostlagia aku balik bebila nanti..