Thursday 22 January 2009

Aku Masih Vogue...tapi

Bila 2 org anak aku dah masuk sekolah...perasaan cam nak kena beli bYoung (tingat kat adik Aju, pesal ntah hahah) ada la sket..tapi..aku kan kawin awal hahaha gigih nak mengaku muda.

Matang ye bukan tua...tima kasih

Citer basi ni berlaku 5 & 6 Jan aritu. Ibubabah sure la cuti kan...tapi x berlonggok kat kantin cam time Hanis dulu dah...kasik ayat2 berunsur nasihat sikit pastu kami blah la g bekpes la...gi sana la, balik umah jap..pi tgk umah baru la...

Antara kejadian pada hari itu...ibu dia teruja, so snap2 sajek kejenya...bukan kena beli pelem cam dolu2 pon..layannn...

Yang kecik tu pun sama sebok ngan orang nak gi skolah, pagi buta x pakai baju. Along tukang kaver 'modesty' adik dia yg kejenya menyengih je manjang. Adan bangun pagi sakit perut and rasa nak muntah..ah sudah..anak aku nervous. Along dah takde perasaan dah, senior la katakan.

Muka2 nerves ngan innocent. Tunjuk baik ye korang...

Seperti yang dijangka...aku zoom dr jauh, tgk dia tutup tlinga, time ni mmg bingit. Adan sangat benci suasana bingit...di sekolah. Kata dpt anugerah akhlak mulia..haruslah benci sifat2 sedemikian kan ? Di sekolah aje ye puan2..di rumah haruslah ibu dia plak ada kesabaran tahap langit ke-7

Tengok, mana tak dpt anugerah ? Orang lain giler buat haru kat kelas, yang depan dah ala2 mengumpat. Dia dgn penuh tenang bukak buku lukis rumah. Dak pompuan yg belah kanan ni ada la kot patblas kali tercabut tudung. Ntah mak sapa2 tah tolong betulkan..mak dia dah balik hahaha

Jenguk Along kat atas jap. Kang dah besar dia baca blog ni kata aku pilih kasih plak. Dok tepi tingkap lagi..haaii.

Ibu dia cuti bolehlah demand2 lunch nak itu ini ye. Lain hari x yah nak berangan, bibik panaskan lauk yg ibu masak je la... Berpeluh ibu dia bersilat kat dapur masak nasik goreng pattaya versi mini.

Awek kenit yg suka merembat heels aku. Pantang tinggal depan pintu...naik beskal pun dia bantai..apa ke divanye kamu ni Hannah ?

Seperti biasa, pose favorite Hannah, kalau nak gambar bertiga, cengginilah gayanya...dia pasti duk tengah peluk sumer org, yang abang ngan kakak kena ala2 tunduk...artis strereotype betullah..

Along jadik pengawas pusat sumber, so unipom dia yg 5 psg tahun lepas boleh masuk lemari ye..kasut, stokin sumer tukar...kaya lagik kamdar...

Along beratur dgn geng2 dia. Std 2 & 3 beratur tempat lain, tgh panas, adik2 baru kat tpt b'bumbung. Ingat kot dah besar2 makpak x tunggu dah, tapi cuba korang nengok kat belakang..yang follow naik kelas pun ada..adoiyaaii..

Ibu dia x de keje, jadik stalker anak senirik, time ni makpak Q nak bayar duit nametag. Adan x nampak aku pon...Yuran blom byr sbb skolah tunggu arahan ministry. Amin amin mintak2 la waive Amin lagi 3x. Lom apa2 dah nguap...tulah hasil bangun kol12 time cuti skolah.

Nampak je ibu dia, kemain suke..sengih2...time aku nak blah lalu ebelah dia, sempat lagi.

'Ibu, nak siku !!' Ish dia ni la...x abes2 ngan siku.


Waktu rehat 1st kami layan lagiks, siap beli nugget tuh (err time ni x boikot lagi...). Hari ke-2, aku ngan Man x tunggu, kitorang duduk jauh2 ngendap, memang tahap stalker gila ah. Saja nak tgk dia ok ke tak...dah dlm 10min baru kitorang buat tadaaaaaa....senyum dia hehe

Kat bawah ni 1st day aku nak lepas diorang gi sendiri2. Takde la sendiri mana pun, tukang hantarnya tokwan diorang heheh Kesian Along, berjela2 pesan aku kat dia..dia pun ok ok iye iye...paham paham. Sorry la Along ibu bukan nak bebankan Along tapi dah namanya Along kena la jaga adik kan ? Yang adik plak kena la dengar ckp Along, jgn dok sepak terajang je manjang. Paham, Adan ? Tak senang ati aku duk opis, kejap2 telepon umah, bukan x caya kat budak2 tuh tp x caya kat bibik yg lebihnya hehe

Kat rumah aku bekpes dan lunch adalah wajib b4 gi skolah..jgn nk carik psl, makan jek. Penat seh hari2 nak kena survey menu..esok abang nak makan apa ? Along nak bekpes apa ? Adan x suker rebut2, tolak2 maka...tiap2 hari ibu dia nak kena perah otak buat bekal. Tapi yg sebenarnya aku rasa dia x berani nak gi beli2 lagi, x pandai katanya..cuba kalau dah pandai...takde pasalnya nak bawak bekal kan ?...kita tgk ye lama mana dia bertahan dgn bekal dia. So far dah 3 minggu...balik rumah kira duit...ye la 4hengget sehari (rm2 pagi, rm2 ptg)..3 minggu memang la kayo...tapi time nak beli mainan, pow duit babah,..bijak..bijak..

Here they are...To my dearest kids, Ibu and Babah love you so much, we'll do whateva it takes to give you the best of everything. Do take care of each other when we're not around. And always remember we love you no matter what. Going to school doesn't mean you're too big for a hugs and kisses, we have aplenty and you just need to ask. Anytime dear anytime...muah muah

7 comments:

ya2 said...

zie,

aku suka la baca entry ko nih.sbb citer pasal anak2 1st day skolah kan.

adan tu mcm ilham tau.kalu bising kt skolah sket, suka tutup tinge.ngalah dia tu x pernah buat bising kan.hehehe

Tukang Campak said...

citer psl anak memang tak abes kan? Sgt typical mommyblogger hehe

Ilham pon camtu ek..tu la psl,aku selalu usik dia klu time dia naik sheikh kat umah.

azura ahmad samsudin said...

selamat membuat bekal setiap hari.. aku kat sini kena buat 3 set bekal lunch and snack untuk waleed, abang and kakak..

itu baru bekal ye.. makan minum kat rumah lagi... hahhaha cabaran, cabaran..

Anonymous said...

zie.. bgtau la menu bekal anok2 mung... aku pung pening pk nok wat bekal mende...

Tukang Campak said...

Aju : Waleed pun berbekal yek. Aku pun sama, cabaran nak masak lauk lunch ngan dinner. Bibik x masak. So aku kena masak mlm or pagi (klu yg bersantan). Dia reheat jek. Kdg2 balik umah tgk lauk x cukup terpaksa la ngelat gi beli. Mana larat nak masak 2 round semalaman.

Ezz : So far Adan bwk bekal2 cam scramble egg, nuggets, nasi goreng, pau, roti & spread. Along dh boleh bwk yg kuah2 & gravy cam spaghetti, bubur, mee. Adan klu dia dh makan byk kt umah bwk cam cereal or cookies jek.

Hari2 keje aku bagi brief note kat bibik, lunch panaskan apa, budak2 bekalkan apa.

Hanum said...

baik punye kaver tangan hanis kat hannah tu... hhehee..

idasm said...

biar ah .. typical mommyblogger pong.. tp aku enjoy r baca kesah mu ni zie.. aku bila lah nok merasa hantar anak gi sekoloh pulok...
zie.. last sekali aku belek blog mu ni masa nov 08.. pah tu berinspirasikan blog mu ni .. aku pun buat lah jugok.. hehe.. pah tu senyap gitu jer... tahu jelah aku kan.. pah tu bila belek semula blog mu semalam, aku pun update le skali hok aku.. so zie.... blog mu ni jd mentor hok akulah... hahaha..thanks beb!!