Wednesday 3 September 2008

My nightmarish-ly Ramadhan


NIGHTMARE
When you have to cook for your parents-in-law on daily basis.

Supporting Facts :
  • Your MIL is a kitchen goddess
  • You are known 2 cook like erkk 2,3 times per week ?
  • Your MIL is recuperating from knee surgery
  • Your FIL do not eat chicken, beef, hot & spicy stuffs
  • Food must be ready before u left for office and should be enuff for buka & sahur
KNIGHT IN SHINING ARMOUR
Can be in the form of a husband or SIL who would be kind enuff to tapau some dishes from any bazaar Ramadhan

Supporting Facts :

  • None (Bazaar food sucks except for air tebu, murtabak Pak Din and roti john Osama)
VILLAIN
Can be in the form of newly hired maid.

Supporting Facts :
  • Sambal daging can turn into rendang daging - all dried up
  • Ikan siakap sweet sour can be served without the sauce (hint : mana sos ?..ah..iya..lupak)
  • Juicy sotong all went rubbery and shrunk to dead - again - the sambal all dried up
  • Panaskan 2 lauk can take 1/2 hour

WISH(ES)

  • I WISH, I can take 1 month leave to take care of my PIL and the houses at least during Ramadhan :(
  • I WISH, I have mega size fridge to store all haiwans and dauns :(
  • I WISH, I have microwave to automate the reheating part else lauk sahur ku dipenuhi air hasil steaming :)
  • I WISH, I can be a kitchen goddess myself (mana resepi yg aku kompol nih ??) :)
  • I WISH, I can use mangkuktingkat.com menu to plan my menu, genius or not ?? haha :)

11 comments:

ikan said...

apa nak cilok menu mangkuk tingkat? order terus je la....

aku duty masak nasi + sup sayur read:sayur rebus pon rasa nak nanges dah.....hahahahha

Tukang Campak said...

order ?

Tu patut masuk bab I WISh gak tuh. I wish my PIL boleh layan lauk kedai a.k.a org masak...hahaha susah maa...lots of pantang(s)

Mari menangis b'sama2

Anonymous said...

i wish ...... Toyota WISH heheheh

Ayu Mohamad said...

Zie,
mangkuk tingkat tu ko order je la weiii :)

Kopi Suam said...

Zie mangkuk tingkat ia a good option...ok what murah plak tu

PerantauSepi1306 said...

zie aku pun suggest mangkuk tingkat je la... nak wat canner kan.. tak pun upah la mokcik2 yang ada kat umah tu masakkan utk ko..

Hanum said...

Ohh.. sungguh mencabar Ramadan mu kali ini... semoga mendapat pahala berganda2.. jaga org tua... jaga org sakit. I WISH all ur WISH(ES) will come true. Ko dah jadik kitchen goddesss nantiks boleh kasi training sama gua pulakss!

ya2 said...

zie,

aku pon nak nanges jugak dgn ko.tpi pahala beso wehh jaga org tua.

aku doakan ko kuat semangat.

makan extra suppliment beb!

Tukang Campak said...

Ya lor...ikut ati mau jek aku order mangkuktingkat, apakan daya nak kena observe gak apa mak & abah x leh makan. Masak ikut tekak anak2 aku tp alter ikut keperluan diorg.

Everyday balik umah nervous nak masak apa..10x bkk fridge hehe tp nilah masanya aku kasik polish skill aku hahaha skrg ni baru level 'I can cook'..Insyaallah..moga2 mak&pak mentua aku tambah2 sayang kat aku neh hehe

Anonymous said...

hahaha.. besar dugaan.. aku pun dh buntu nk masak. tp buka posa tak mkn nasi. kena fikir menu yg bebdk suka.. selasa aku masak pan mee soup, anak2 aku suka.. smlm pasta yg aku masak masa hangpa buka posa kt umah aku dulu yg Dd kate sedap tu, abg mkn bertambah 4 kali.. at last adoi kenyangnya... dia yg ckp.. hahaha.. sahur kena masak nasi.. nk masak lauk yg bg buka selera sume org tu yg susah.. aku pun nk mung share...

Tukang Campak said...

Tepat skali Ezzah, nak masak lauk yg sumer org bleh makan tu la yg paling m'cabar. At least anak2&Izam leh lyn mee, umah aku takde harapan la kan...pasta jauh sekali. We want nasik !! we want nasik !! hahaha