Tuesday 1 July 2008

Funding The Habit

I do admit, I have a bad habit, I'm shopaholic. While chatting at cafe, somebody asked me how do I FUND my habit...hahaha cam lawak jek soklan dia (dia x de la guna perkataan fund tuh). Aku tanya dia kenapa ? Dia kata sbb gaji (bersih) dia pun ala2 sama ngan aku tapi mcm x boleh nak beli apa2 sangat. Dia tau aku ni pegi mana pun ada jek bwk balik plastik bag kat tangan, belum lagi klu pi shopping complex...memang dasar shopaholic.

BTW, shopaholic not necessarily buying expensive stuffs okay...you are shopaholic when you cannot resist the urge to buy...anything, anywhere, anytime. You tend to buy things that u want instead of things that u need. Ada je lah benda ko nak beli even hair clip or screwdriver kat kedai 2hengget.

So, how do i fund ? Camana ek nak citer mmmm...sebenarnya aku ni banyak 'tabung cap ayam', tapi virtual, details maintain dlm excel, $$ lumpsum dlm current account...aku ada tabung present, aku ada tabung tupperware, aku ada tabung handbag and many more, tengok apa yg tetiba aku rasa nak beli tp x mampu nak beli on the spot, maka akan wujudlah tabungan itu. Tiap2 bulan lepas gaji, dah tolak loan rumah, PCB, zakat, bayar bil api air astro TM, saving wajib blabla...tinggal la seciput (gaji agensi gomen maa berapa la sangat) aku congak la berapa nak allocate for belanja hari2 sampai next payday. Pastu aku masuk la tabung sana sikit, situ sikit..kadang2 klu kasut yang aku aim dah x de, aku masuk la portion tu dalam tabung lain. Cam lawak je kan, tapi pada aku cam best jek. Kadang klu tetiba UdaOcean sblh opis aku sale baju budak2, tipah mmg x thn klu bab ni, aku mula la mabuk...so licin la balik tabung2 aku tuh.

Tapi seperti biasala kan, x sumer benda yang aku pakai ni aku beli sendiri, yang mahal2 sket hubby sponsor 2,3x setahun. Hehe...yang lain2 ni lately aku ngendeng2 gak kat hubby sbb dia sudah 'masyuk' compared to dolu2. Bertahun2 susah bersama ngan gaji ciput, sesak sana sini, x cukup sana ambik kat sini, skarang boleh la kot nompang senang sket...hehe teringat lak kat somebody yang sedih sbb hubby dia x bagi duit belanja bulan2. Aku gelak je la sbbnya gaji dia memang 100% untuk dia, belanja lain2 sumer husband dia cover even dia nak beli apa2 untuk kegunaan rumah cam beli lauk, beli bedsheet sumer claim balik. Itu macam kalu...aci ke sedih lagi ?? Klu aku dah yipppeee...

Ok sambung citer tabung ayam aku balik, end of month klu tetiba ada surplus, katalah ada 200 lagi balance on payday, yang tu samada aku akan hoyay dengan jayanya sebagaimana peribahasa, dengar guruh di langit air di tempayan dicurahkan atau klu time aku insaf sket aku tambah kat saving, tak bleh tambah kat tabung ayam tau.... Sekian tima kasih. Sila hubungi saya untuk khidmat nasihat tabung cap ayam.

Lagi satu, as zira mentioned in her blog, silalah bayar credit card anda in full mulai bulan ini. Treat your credit card more like a charge or debit card. Dgn kata lain beli klu ada budget nak membayar. Different banks offer different baits so do your homework and get the lowest rate. Why is it important ? and dangerous : finance charges will be imposed on the transaction starting from the posting date (no more 20 days interest free) if you still have outstanding amount.

Ayat2 (cinta) untuk diri sendiri : Duit2 tabung tu klu simpan dah boleh pegi *****, takpun bagi anak yatim lagi byk pekdah...huhu aku akan coba.

6 comments:

edrina said...

betul tu zie..aku ni pung shopaholic macam kau jugoks.. huhu mesti ada jerk benda nak beli huhuhu

PerantauSepi1306 said...

ye zie.. aku dulu cenggitu.. tapi lately alhamdulillah.... dapat tahan diri. Wuhoooooo!!!!

Kopi Suam said...

zie aku paling berkenan ayat2 cinta kat nota kaki tu..heeh heehh tabung ayam...jangan tak tabung

Hanum said...

hhmm.. baguih la.. bnyk tabungs!! boleh dipraktikkan... aku so far tarak la tabung2 nih... ade duit 'selit' kat compartment rahsia jer dlm purse... buat emergency!!.. heheheh... *emergency = keadaan kewangan dlm purse yg dah surut.. tp hati ini gundah gulana tahap gaban nak beli barang yg aku suka... and duit 'emergency' buleh mencukupkannyer* hahahah... aci cenggitu?

ikan said...

aku nak bukak tabung kecik2jugakla....tabung kasut...tabung facial...emmmm...

tp skang aku berpuasa shopping....uwaaaaaaa main tabung kena isi balikkkk...

zirap, tabung usa apa citer?

Tukang Campak said...

Ye..btw, tabung aku suda licin hantar kat cik puan hanum. Itu NineWest sungguh la lawaaaa hahahaha

marilah menabung beramai2...