Monday 13 September 2010

Salam Aidilfitri di pagi raya ke-4

Selamat hari raya buat semua walopon cita2 nak ucap di malam raya tapi better late than never lah. Malam raya penuh dengan xtvt dapur dan juga acara ke Carre4 m'cari ketuhar gelombang mikro untuk ibu mertua. Ntah apa mimpi kitorang. Pasni carik lg 1 untuk omak guwe pulak..letak di rumah baru :)

Aku cuti 1 week before raya sebab bibik terchenta pulang ke kampung halamannya nun di Bandung sana. She was given 1-week leave only coz I can't afford to let her go for 1 month. Baru tukar dept sesedap rasa plak nak unpaid 1 bulan..manyak canteek

Maka siang malam doa, serba tak kena, risau tahap gaban takut2 terjadi kes pergi tak kembali walopon dia begitu yakin dgn janji2 dia, bibik pastu kembali buk...risau tetap risau, apatah lagi $$ dah kirim 10juta, di tangannya 2juta. Rumah besar sudah abis hutang bank, suami menelepon setiap hari minggu terakhir sebelum kepulangannya..sikit2 sms..kangen sama istri...ceh..dah tau bini duit banyak ko kangen sana sini, dulu sedap2 ko kawen lain x kontek sampai la tau bini nak balik bawak duit juta2...debik kang !! Yang penting she came back yesterday. Yippee...no matter how vengang & geram at times I still need her service : laundry, mopping, vacuuming & all so that I can concentrate on more important chores like feeding the house, layan bdk2 & bapak budak. I need my own sweet time jgk for myself.

So what de happening during the break ?

Verangan lah aku konon duk umah 1week nak :

o Cat border pagar
o Buat kuih
o Sort wardrobe kanak2 ribena
o Kerjakan potted gardenku

No 1 & 2 pun x berjaya so yang selebihnya boleh la diabaikan. Hari2 aku kemas rumah & urut dada tgk tinggalan bibik. Baju2 tak berlipat belakang pintu, baju tak bergosok dlm wardrobe. Aku punggah balik susunan groceries aku dan hasilnya macam2 aku jumpa. Barang yg aku konfiden ada dia kata dah takde maka ku beli lagi hasilnya berpaket, bertin2 brg yg terperosok di belakang kabinet. Baru 2 bulan aku tak check dia start main sumbat2 balik dah. Jadinya lepas ni aku nak masak aku tak request dah mcm dulu, aku carik sendirik...ko tinggal kopek bawang je lah bik.

Buat pertama kali jugak kami 'balik kampung' Gombak hahaha bertolak dari Sg Pusu pkl 4.30pm, before pukul 5pm kami dah selamat sampai umah mak dengan beg besar, balang kuih serta baju2 raya yg dah iron. Balik kampung katakan hehe all this while aku gi nolong masak segala tapi malam balik tido kat umah sendiri yg cuma sekangkang gorilla dari situ. Pagi2 pegi sana and malam balik lagi, so kami tak penah overnite kat umah mak sejak dari kawin, even klu abih buat keje after midnite pun gagah jugak balik umah senirik. Maybe sbb kami takde bilik nak landing kot so mcm tak best nak tergedang kat living hall sedangkan umah sendiri x sempat b'peluh dah sampai. Maka tahun ni kami conquer la port depan TV ramai2, keluar semua mak bapak toto..Aku 'raya' 2 hari awal so melepas lagi solat raya. Tapi..depa2 yg pi masjid pun end-up pi 'tgk org solat' sbbnya masjid full to the brim. Ramai tak balik ka ?

1st raya pagi2 bz isi perut sendiri dulu pastu acara 3G ke kampung halaman. Line bz gila, asik sangkut jek. Nothing fancy on 2nd raya. Raya ke-3 kami gi ambik bibik kat LCCT. Lepak umah mak kejap & angkut barang2 nak balik umah sendiri. Cuti raya dah abess kononn...

Tiba2 pagi ni aku tercongok kat opis dah, macam separa sedar. Redah ujan ribut taufan pagi tadi, gila lebat seh ujan kat KL..trimakasih baju ujan GIVI & kasut Cr0cs kesayangan, aku selamat sampai di opis. Basah di luar kering didalam !! Selamat Hari Raya Kawan-Kawan........

Gambar ? Mmm kamera kami 'cuti', kena tunggu dari kamera BIL, dia punya lagi canggih.

1 comment:

idasm said...

takde pic pong, entry ko dh sedap giler dah. kalu tambah ngan pic.. sedap hingga menjilat jarilah jawabnya.. haha.

selamat hari raya. ida kat dungun lagi ni.. hehe