Wednesday 21 December 2011

Jalan-Jalan Indonesia 2011 - Siri 1

Bila :: 5 - 10 Dec 2011
Mana :: Bali + Bandoeng + Djakarta
Siapa :: Mi familia

Bila melihat blog entry yang rongak2 maka aku pun menepuk kepala supaya sedar diri kenapa aku ada blog. Tapi kalau dah namanya pemalas, tak berupdate jugaklah akhirnya. Takpe, bukannya ada nuffnang bagai. Maka azam baru adalah update laju laju.

Kalau dulu I have the luxury of buying flights more than 6 months before actual departure date but now that IncikSoami is working in a new company with new responsibility, maka cutinya telah di catu. Oh sedihnya melihat promosi datang bertalu-talu tapi tak boleh beli lagi. Tapi dalam hati telah berkata-kata. Kalau zero fare akan ku pejam mata dan click 'Confirm' sahaja.

What happened was a deja vu. Trip to S'pore in June happened in the same manner. I was only given 1 week to plan our USS trip [entry belum upload ngeee]

The man just said 'Babah boleh cuti week 5th Dec, so nak pegi mana ?'. Aku kelu mata kelip-kelip tengok dia and pikir 'Bajet ??' penting woh soklan tu. Tapi biasanya bila dibagi bajet aku busted 100%. Bajet dalam paragraf ini didefinisikan sebagai 'jumlah perbelanjaan untuk kos penerbangan dan penginapan' *mode menderaf Akta sudah mari*

So we have 2 options

Option 1 : Round satu Semenanjung now that we have bigger ride.
Option 2 : Obersi dekat2

Option 1 was slashed when I recalled what happened in Kangar in 2005. Never in my life again will I expose myself & my kids to such scary experience. We will still be doing it but maybe sometime next year, bila cuaca macam ok sikit. So that left us with obersi dekat2. S'pore done in June, Thailand banjir, Manila no way jose, Indonesia sounds good. Djakarta was mentioned but Bali got the attention. Boleh tahan murah.

Ingat !! Saya tak boleh memilih sebab date dah fixed. Nangis.

Oleh kerana saya rasa saya seorang yang kreatif maka saya merajinkan diri menggugel lokasi sampingan dan telah berjaya mendapatkan harga tiket yang berbaloi baloi. Instead of getting AA for KL-Bali-KL, I managed to get MAS for KL- Bali & Djakarta-KL and proceed with AA for Bali-Bandoeng route. Total cost for my alternative route is almost the same as what AA offered for direct route KL-Bali-KL (without meal & luggage added yet) except that I need to pay extra IDR150k airport tax (for additional domestic flight in between (IDR30k/person). But it's totally worth it. We got 125kg worth of luggage and delicio meals on board for FREE.

Intro je dah boleh jadik 1 entry, so aku stop sini dululah sbb kalau nak tunggu aku mengarang cerita seterusnya sampai sudah tak upload entry ni kan ?

14 comments:

idasm said...

oklah tu... at least dah ada intro.. maknanya.. dh ada putik. esok2 boleh tgk bunganya pulak.. hehehe... anak murid bg perangsang ke sifu.. ahaks!

azura ahmad samsudin said...

aku catched bigger ride ajer, amacam estima dah masuk parking ker?

Tukang Campak said...

Ida : tq la wi semangat ke aku hehe, esok lusa ada lah tu..

Aju : haha alhamdulillah. sudah selamat di porch

azura ahmad samsudin said...

kelas beb, bawak2lah berjalan ke kajang..

eline hamdan said...

wah...keta beso. tak muat masuk ke lorong umah aku dah ler...

Anonymous said...

Keta dah beso bila mau hangkut girlpren jalan2 keliling kota. Huahahhahahhaha

Dd *yg frust myvi x dtg jln duta sampai kesudah!*

Tukang Campak said...

eline, sape kata x muat...klu aku yg drive ye la kot aku tunggu dpn kedai, klu inche hazman, sampai ke laman pasti...

Tukang Campak said...

Dd, a'ah ek..kempunan ko nk naik myvi dr jln duta padahal ujung tahun aritu mmg aku byk drive sbb asik balik lmbt...

Err keta beso angkut girlpren tapi boipren yg drive, gitu maksud mu ? hahaha

ikan said...

nko kalu tak brani drive... cikgi elina ada... atau pn azura ada...jgn risau..

eh, x aci, jakarta bandung yg dullu ko x hapdet pongggg....

zila said...

ha.. angkut girlfren jgn lupa angkut aku... bwk keta tu sampai nilai.. hiway punye jln kan besor.. so x yah risau.. nk sampai rumah aku pun still 2 lane tau..

azura ahmad samsudin said...

kalau angkut gugurl, tak boleh ada boboy. Kena gurl jugak yang drvie. Alamak, aku takut beb bawak kete besar nie, kang kalau terseret calar cik timah tu, mampos nak membayarnya.. setakat exora bercalar okay lagi, muka tak bersalah ajer bagitau boss besar. suruh ajerlah cikgu elin yang bawak, experience driver tu..

Anonymous said...

cikgu elin bwk lagi bahaya, dunno which tiang dia lannagr nnt.... larikkk

-7574-

Tukang Campak said...

uiks..boboy ka kt atas tu ? hehe

Kak timah jandaku itu mmg ngeri nk kluar gate walopon b'kamera dibontot sbb kt depan umah b'deret kete park t'masuk RJ. Sipi bebeno..

pn.e-zora pn ada sejarah kejadian seret jugak ke ? hehe

Mari kita pikirkan cara yg paling sesuai hehe

eline hamdan said...

encek 7574... mak sentap hokeee...