Tuesday 31 July 2012

Marathon - Makan Apa Sepanjang Ramadhan 1433H

Dulu kerajinan, sekarang kemalasan + ketidaksempatan tapi masih teringin...

Kalau dulu ada entry "Makan Apa xx, xx Ramadhan", ini entry terus jalan straight, takdak hari ke berapa ...sudah 2 minggu Ramadhan takde list menu apatah lagi rupa menu.

Jadi harini marilah kita lihat rupa menu homemade yg sempat ku cilok sepanjang 2 minggu ini, byk yang x sempat snap, ada yang telah dipublish di mukabuku, semua tak berapa semenggah sbb main cilok ngan tangan berminyak bagai huhu

Hari pertama puasa sangat gembira sebab berbuka dikampung halaman tercinta (wlopon aku x posa :P). Hari seterusnya barulah aku tak cukup tangan nak terkam semua benda. Kuih-muih jangan ditanya, memang tak adanye, lalu jadi pembeli kuih Param yang setia.

Sangguppa  aka asam gupal  (my all time fav) - serve chilled slurpp
Rojok ke1ing + ayam (ecxuse me but yeah that's how we call it here) + onde2
Sambal udang petai
udang petai, asam pedas ikan pari, ikan merah
Tomyam + ayam masak merah + sayur goreng
Siakap steam limau nipis +  sambal hati + ayam masak merah
Sup tulang + ayam kampung goreng + kacang botor goreng
Menu2 berdasarkan pengalaman hehe pick and choose :
Daging goreng kunyit garing
Udang goreng kunyit simple
Nasi ayam
Bawal goreng garing + sambal kecap
Ayam masak kicap
Pari + sotong bakar + air asam
Keli masak sambal
Ikan sardin/selayang kukus goreng
Gulai daging urat
Perut cecah air asam
Gulai - ayam, ikan merah/tenggiri
Ikan kembung percik
Kerang rebus
Daging masak kicap mamak
Daging masak hitam
Nasi minyak
Mee kuah resepi
Ikan patin masak tempoyak
Ikan keli sambal
Ketam masak lemak
Ayam kampung goreng
Ayam masak merah
Gulai ayam style nasi minyak
Kerang rebus
Kari ikan tenggiri
Ayam goreng
Sup ayam, tulang, ekor
Sambal sotong
Sardin - tumis, pedas, goreng
Ayamas stuffs - drummet
Lauk dari spesis telur - telur asin, dadar, mata kerbau, even scramble
Spaghetti + Macaroni Bolognese
Ayam panggang
Ayam percik Kelantan

Sampingan
Chicken Fajitas
Baked Macaroni
Chicken wing
Sotong celup tepung
Sotong kangkung
Tauhu Sumbat

Kueh2
Agar-agar klasik merah
Dadih coklat
Puding jagung
Kek coklat
Cream Caramel
Puding Roti
Kuih Ketayap
Kuih Cara
Lopes
Bubur - kacang hijau, gandum etc
Pengat pisang
Donat
Karipap

Banyak lagi menu yang ku teringin tp buat masa ni kira kategori wishlist la kununn
Kerabu kaki ayam
Tomyam Pok Tek (Perahu Pecah)
Western menu (apakan daya anakku cari nasi bln puasa sigh..)
Nekbat
Asam Gupal

Ada opismate aku yang tanya, how you do your grocery eh, I mean you cook every day, right ? To which I said, monthly and weekly. Monthly for dry stuff like onions, cheese and noodles and weekly or bi-weekly for wet stuff like chicken, beef, ikans and dauns. She then asked the most interesting question...How big is your fridge ? Hahaha aku rasa masa aku cerita tu dia duk imagine cemana aku silat dan lipat ayam, ikan, daging dan spesis seangkatan dengannya dalam freezer.

My friend, this is how big my fridge is. Don't freak out just yet !! 
The esbok untuk wet stuff
The shelves for dry stu












Yeah, I know, macam setinggan hehe
Freezing moment
How I packed my ration - per serving
- I know, I'm not an Earth-Friendly cook
Frozen dishes, ready to be thawed and served































































5 comments:

idasm said...

beh2!!! 2 thumbs up for u zie... hehe
kita lebih kurang je.. masak hari2.. selama puasa ni baru ari ni x masak sebab cik abg beli ayam panggang percik tadi.
tp menu aku lebih simple kot sebab ikut selere cik abg aku je kan.. amira belum pandai request lagi. hehe..

peti sejuk mu mmg puashati zie...
setinggan? oklah tu....

(kerabu kaki ayam tu antara idaman aku jugak tu.. may be minggu depan boleh buat.. hehe)

netbat... zzamang doh dop makan... teringin gop!!!

Tukang Campak said...

Tu kata Da, masa anok kecik beli nasik dagang pasor mlm pn jadi sbb mkn 2 org je, ning sorang x mkn sutong sorang x minat ikan pari. Pening pale ibu mung nih.

Kerabu kaki ayam di kdai dkt2 koperasi gombak, sedap gile. Adik aku ah ajor hehe nok try gok wak skali tp xdok resepi hok supe kdai tu lg stkt ning.

Nekbat kakok aku wak sediri, igt klu rok nok wak asam guppa jap lg hehe

idasm said...

sanggupa dapnyer!!!
kerabu kaki ayam.. dop dang agi nok wat.. hehe.. resepi aku bantai je.. hahaha..

Tukang Campak said...

Da, mung ada resipi hok idiot proof dok utk krabu kaki ayam ? aku minat hok masam2. klu ada share share pls hehe

♥MAMASYAZA♥ said...

salam ziarah dimlm hari kak. ermm sedapnye tgk sambal tumis petai ngan udang tu, feveret saya...sedapppp