Wednesday 20 June 2012

Aku dan roti

R.O.T.I 

Punya sejarah panjang dalam hidup aku, si peminat roti

Aku sangat sangat sangat suka roti kecuali roti berinti savoury
Beri aku roti tapi biar aku pilih inti, please yang manis only. 

Biar tiada nasi, jangan tiada roti. 

Sebuku roti, se-mug kopi, pasti ada di meja setiap hari. Tak perlu jam stoberi, lipat dua cicah kopi. 



Roti canai ? Ya, kategorinya tetap roti ? Jadi, ye aku suka, sebab is juga spesis roti (untuk breakfast harus 2 keping roti ini).

Anak-anak aku juga sudah tersampuk badi roti
1 minggu perlu beberapa loaf roti
Bukan saiz biasa tapi saiz besar, saiz tinggi.

Roti burger, hmm tak mau sesame

Mungkin sudah masanya aku menjadi pembuat roti

Nota kaki kembang : Ayah, ibu, abang dan kakak aku pembuat, pencanai dan penebar roti, bakat menebar itu terhenti pada anak Jusoh yang ke-3 ini. Ah kenangan !! Beli gandum dalam guni, adun gentel sapu minyak sapi. Sekali tebar 30 biji, kalau mau beli di kedai kami sapu semua roti, jadi eloklah kalau tebar sendiri jadi org kampung lain boleh juga boleh merasa makan roti. 

8 comments:

Mrs.NZ said...

perghh dasat la family background ada bakat menebar roti canai..tabik spring ah..suda beli bread maker ka?dok survey ni ramai kata berbaloi2 beli.

Tukang Campak said...

saya tak pandai menebar sbb asik nganga kagum tgk abah tebar tapi x belajar huhu err yu ni pandai la teka niat murni ai hahaha

idasm said...

jauh beza ngan ida.
ida kurang minat roti. suka lauk lagi dr roti... hehe...

tp cik abang kita mmg kaki roti.. mcm mu la zie...
kalau gi sogo tu, mesti kirimlah beli bakery kat 4 leaves tu...

pembuat roti? aku sokong aje... hehe..

Tukang Campak said...

sedap Da makan roti haha 4 leaves tu mmg best, penuh sokmo org. Ning tengoh tunggu 'tukang uli' sampai baru la leh start meroti, mendonat seme hehe

ikan said...

Our fav would be the loaf, always looking forward to their new menu, berbaloi jadi member. And Ben's bakery!!!
Bila tukang uli dah sampei, gua nak request ciabata for sandwiches... Resepi Gebus!

Tukang Campak said...

Op kos The Loaf mmg syiok, salu lost x tau nak ambik yg mana sbb sumer nmpak best. Opismate baru aku xde kaki jln nk p Pavilion. Jom Langkawi terus while you can!! mau ? mau ?

Sib baik lu request ciabata, kalu nak nuts sunflower sesame bagai jawabnya meh datang wat senirik kat Gombak hehe

DeLinn said...

aku pulak, tiada istilah suka roti dalam kamus hidup aku hahaha. more often than not, beli roti gardenia sebuku, lepas seminggu, sebuku gitu gak masuk tong sampah hehehe

Tukang Campak said...

Ina : gitu pulak ye, aku maybe sbb mak aku duk slalu hidang menu roti dari kecik kot hehe roti paun, roti benggali roti roti roti hehe dah b'jaya buat roti pagi tadi wlopon masuk kategori boleh-makan-tapi-tak-gebu2 hehe